leineri.blogg.se

2014-08-23
19:47:17

Körtävling i Jättendal

Var till Jättendal idag på körtävlingen "Freddys Minne", en tävling över 1,5 ml där kommunikationen mellan häst (åsna) och kusk testas i olika övningar. De olika tävlingsmomenten var precisions körning, flytta last från punkt A till punkt B, backa i vinkel, gissa sädesslagen, gissa antal söm i en burk, köra över plattor, trava över presenning, svara på tre frågor om hästar och häst-/ körsport och köra/rida rakt. Under hela turen skulle man dessutom ha ögonen med sig och räkna hästskor som kunde finnas utlagda på olika kluriga ställen.

Precisionen var svår tyckte jag. det var 155cm mellan konorna och min vagn är 140, och jag har bara kört den ett par gånger ännu och inte hunnit få in känslan för vart den finns någonstans. Det var dessutom trångt mellan portarna mot för vad jag varit van vid på tidigare tävlingar. Så där finns stort utrymme för förbättring. Jag körde i tre konor av sex eller sju konpar, och ingen av dem var Harleys fel (fy Hanna).

Flytta lasten var superlätt, det sysslar vi ju med en del hemma till vardags då det var inga problem för Harley och mig :)
Backningen var ännu en utmaning. Vi hade precis börjat få till backningen rakt bakåt något sådär sista körtillfället innan tävlingen. Några steg i all fall. Nu var det ganska mycket svårare. Det var lite motigt i början, han förstod inte riktigt vad jag ville med att styra honom åt sidan. Men sedan verkade det som att han fattade att vi skulle "parkera" i den där rutan som var så då skötte han det nästan själv. Stolt matte!

Gissa sädesslag var heller ingen större svårighet, men den övningen skötte jag själv. Gissa sömmar var svårare, det var dessutom en massa skruvar i burken för att försvåra övningen. Jag gissade på 33, men det var 41 så det gick väll sådär. Men svårt att öva på just det..

Plattkörningen gick fint. Man skulle köra så att vänstra däcket hamnade ovanpå plator som var utlagda på marken. Jag missade en av fem, men åter igen var det min styrning som felade och inte hur Harley svarade på mina hjälper.
Trava över pressenning gick väll sådär. Harley gick över, men det blev skritt istället och därför poängavdrag. Men detta kan vi nog träna på!

Frågrna var svåra. Det var någon hjälptygel jag aldrig sett förut, något som såg ut som flugägg på ett hästben (stygnflugeägg dök upp i huvudet) och en bågdäckel. Åter igen svårt att förbereda sig på detta, men missen var mitt "fel".
Rakkörningen skulle ske i trav, men återigen blev det skritt. Detta eftersom jag styrde vilt för att hålla oss på rak kurs och han tog det då som en förhållning. Rakt blev det då sannerligen inte, men vi höll oss innanför markeringarna så det räknades i vilket fall :)

Sammanfattningsvis så slutade vi trea av tre körekipage. Men helt ok ändå med tanke på att vi var så oförberedda. Jag var nöjd med Harley och hans kondition och det var viktigast. Nu har vi (jag) en hel del att träna på tills nästa år!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: