leineri.blogg.se

2014-03-30
12:26:46

Mer om åsneavel..

Skrev ett mail till svenska hästavelsförbundet för en tid sedan och frågade om jag fick visa mina åsnor på sommarpremieringar. Reglerna är att avelsorganisationen måste ha tecknat ett avtal med svenska hästavelsförbundet för att få delta, och avelsorganisationen för åsnorna om jag fattat rätt är just SH. Fick detta svar:

"Hej!

Såg att detta mail hamnat i skräpposten och antog då att du inte fått svar på din fråga.

Det är vår verksamhetsledare Christina Storm som ansvarat för avtalen. Enligt Christina har de diskuterat detta och valt att åsnor inte ska delta på sommarpremieringarna.

Med vänlig hälsning  Maria Andersson  Svenska Hästavelsförbundet "

Jag har sökt denna Christina via mail för att få svar på några funderingar jag har. Bland annat vilka som deltog i diskussionerna som ledde fram till beslutet och vad det grundades på. Men jag har ännu inte fått något svar. Ska ringa vid tillfälle, men det är svårt när man jobbar på dagarna att hinna under kontorstid.

De har alltså valt att åsnor ska vara exkluderade från avelsbedömning. Hur är det seriöst av en avelsorganisation? De skriver själva om sina sommarpremieringar att "Syftet med sommarpremieringarna är att främja kvalitet och utveckling av svensk hästavel samt förebygga ärftliga sjukdomar hos hästar."
Om man är ansvarig avelsorganisation för en ras, bör man då inte ta ett visst ansvar för den då och ge den de bästa förutsättningarna? Att kunna göra bruksprov samt få godkänd exteriörbedömning tror jag är ett gott steg på vägen för att kunna höja statusen på våra djur. Frågan är väll bara om det ligger i SHs intresse att låta oss göra det, de verkar ju helst se att vi inte finns alls..


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: