leineri.blogg.se

2014-11-01
11:35:00

Halloween och alla helgons dag
Nu var det länge sen sist igen. Men jag har inte haft så mycket att skriva om eller lust för den delen. Igår firades Halloween och som vanligt så blir det snack om huruvida man ska fira den högtiden eller den hos oss mer traditionsbundna Alla helgons dag. Själv ser jag ingen anledning att inte göra både ock.
Jag älskar Haloween med alla vackra ljuslyktor och dagens skräcktema. För tredje gången var jag med i den lokala pumpatävlingen som avgörs på torsdagen innan, "spöknatta". Att skapa något är för mig alltid en blandning av ångest och extas. Den förra dominerar vanligtvis den inledande fasen. Likaså var det ångestladdat att lämna in pumpan för bedömning. Jag smög dit och ställde den när ingen såg, då gick det bättre. Första gången jag ställde ut så kom jag tvåa, och andra gången (förra året) så vann jag med min katt-pumpa.
Jag kände lite press att överträffa mig själv i år, vilket inte var så lätt då jag blev mycket nöjd med min kattpumpa. Jag funderade länge på vad jag skulle göra och om jag skulle använda samma teknik igen eller uppgradera till något mer avancerat. Jag hade fått en bild i huvudet hur coolt det skulle kunna bli med en eldsprutande drake på pumpan, men jag var osäker på om jag skulle lyckas förverkliga den och jag hade ju bara en chans på mig. Att göra en tiger var jag också lite inne på, men nackdelen med att välja ett realistiskt mönster är att det blir så jättetydligt om man misslyckas någonstans. Lika så ville jag ett tag göra ett porträtt av Jonathan, men hade jag misslyckats med det hade det känts nästan som ett svek på något sätt. Det var inte förrän jag satt med kniven i hand och pumpan i knäet och bläddrade bland tigerbilder på google som jag kände att det var just en drake jag ville göra och ingen randig katt. Jag provade att googla på "dragon pumpkin" för inspiration vilket visade sig vara ett stort misstag. Herrejäklar vilka alster folk därute gör! Snacka om att känna sig otillräcklig och värdelös.
Gjorde en ny sökning bara på "drake" och efter en hel del letande så hittade jag en föregångare som kändes rätt. Att hitta på en helt egen design hade jag vid det laget inte självförtroende för så jag skissade av förlagan och gjorde ändringar där hag tyckte att det behövdes för att passa min pumpa. Resultatet blev det ni ser ovan och jag blev till slut riktigt nöjd med den och en timme efter att jag smugit iväg från att ha lämnat pumpan till bedömning i parken så fick jag ett samtal från arrangörerna som talade om att jag hade vunnit förstapris i år igen! Lättnaden var enorm. För att inte tala om glädjen över det generösa priset: ett presentkort på 500:- på den lokala Ica affären. Det kommer att komma väl till pass i vår då jag blir arbetslös igen!

För mig är Halloween en glädjens dag, och den behövs för att balansera upp den efterföljande Alla helgons dag som mer är fylld med tunga minnen och saknad.
För ca en månad sedan tog jag bort min fina golden retriever Jonathan Han började i somras bli dålig i bakbenen, han förlorade styrseln i dem när han blev fysiskt ansträngd och detta blev snabbt värre och på slutet gick det inte ens att gå 20 meter in i skogen innan han säckade ihop i bakdelen. Trots upprepade prover, undersökningar och försök med medicinering tvingades vi konstatera att veterinären inte kunde göra något för honom. Tungt naturligtvis även om det är rätt beslut.
Men idag på alla helgons dag så minns jag honom, min fina Jimbo och de andra som inte längre fick finnas kvar hos mig lite extra.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: