leineri.blogg.se

2016-09-24
12:00:00

SM 2017?
Den 10 september anordnade min körklubb KM i brukskörning och bruksridning. Samma start kunde man även anmäla till DM i de båda grenarna. Såklart man gör, för går det bra skulle man ju gräma sig om det inte hade räknats även till DM! Man fick bara tävla om titlarna med en häst/åsna per kusk så Noice fick stanna
hemma och Harley fick bära fanan återigen. Jag kör bara själv då jag blivit för stor för mina åsnor, men när man ändå åker så brukar jag försöka leja någon ryttare som tar ridklassen med. Och i år hittade jag Madde Lundberg som inte kunde åka med sin häst och gärna ställde upp och tävlade.

I körklassen hade det blivit strykningar och det visade sig att jag var jag ensam om att köra ponny. Till DM kvalar en ponny och en storhäst ifrån varje distrikt, så jag var i stort sätt garanterad att kvala bara vi inte blev uteslutna. Harley skötte sig verkligen fantastiskt, han var så bussig och hjälpte verkligen till. Det gick till och med så bra att vi hade dagens näst högsta poäng! Och de vi missade på var inte de grejer där jag visste vi skulle få det svårt utan sånt som vi normalt har klarat annars. Backningen som varit svårt för oss funkade om inte perfekt, så bra nog för att inte få straff vilket är jättebra!

Efter körningen var det dags för ridklassen. Madde hade provridit Harley för första gången kvällen innan i ca 10 minuter så de var verkligen nya ihop. Men de verkligen fann varandra och moment efter moment klarades med bravur! Såklart var det en åsna som slog alla hästar och ponnys i ridklassen!

Och Harley blev DM mästare i både körklass (ponny) och ridklass. Med så fina resultat så blir man ju sugen att åka på SM ändå. Speciellt om det blir så som det har diskuterats att SM blir i Falun nästa år, då är det ju inte allt för långt! Nu tror jag inte att vi har chans till placering där. För ett hinder som alltid brukar vara med på SM är vår stora akilleshäl: Vattengraven. Så nej några SM mästare blir vi knappast.
Men hur många gånger får man chansen att åka på SM liksom?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: