leineri.blogg.se

2014-01-10
13:24:00

Åsneost :)
Har under vintern experimenterat en hel del med osttillverkning. Det är verkligen inte det lättaste att få till ost av åsnemjölk! Färskost har varit ganska lätt att få till, men igår var första gången jag fick mjölken att dela sig riktigt bra så jag kan göra en fastare ost, typ brie (är tanken i alla fall). Det blir också mycket mindre ost av åsnemjölk. Dels för att mjölken har andra sammansättningar, men också naturligtvis för at Noice som jag mjölkar har haft mjölk nu i 1,5 år. Naturligtvis blir den lite urvattnad vid det laget :)
Av tre dagars mjölkning får jag en dryg deciliters ost!
Annat jag har provat att göra på åsnemjölken är detta:
Dricka: Som helt vanlig mjölk, smakar som minimjölk (mycket lite fett) men sötare och nästan en ton av mandel.
Varm choklad: Gott, men smaken påminner om sån där ögonblickschokladdryckspulver man blandar i vatten (som jag gillar, men inte lika fyllig som den hemgjorda drickchokladen jag är van att göra)
Bröd: Jag har haft mjölken som degvätska i mitt surdegsbröd vilket gav ett skitgott bröd rent ut sagt :)
Färskost: Syrad med citronsyra eller ättika. En aning grynig i konsistensen. Löste sig ganska dåligt i matlagning. Smaken har jag inte riktigt fått till med rätt salthalt. Sötman blir ganska framträdande
Ost: Har ännu ej smakat (den ska ju lagras), men ser lovande ut.
Stuvning: Gjorde stuvade mackaroner på åsnemjölken och kan inte påstå att jag märkte någon skillnad
På huden: Jag har tagit åsnemjölkens påstådda "mirakel"-effekter med en nypa salt, men självsprickorna på fingrarna är faktiskt borta.
I morgon ska jag göra glass!
Nedan ostmassan som den ser ut när den separerat från vasslen
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: