leineri.blogg.se

2013-11-18
16:39:00

Längtar till vintern!
Stallbygget är nästan färdigställt. Elektrikern kommer sista gången i morgon och jag har snart ett stall med ljusa boxar, varm o go sadelkammare och rinnande vatten! För första gången ser jag fram emot vintern i stallet istället för att bara härda ut. Inget mer fylla hinkar i badkaret och släpa ut, eller springa upp till "sadelkammaren" (skrubben) på övervåningen o hämta träns eller selar. Jag kommer fota lite när det är klart och lägga in.
Jamila har nu bott tre nätter i egen box. Hon är inte jättenöjd, men hon har i alla fall mamma vägg i vägg. Pojkarna bor i gamla stalldelen. I och med att jag börjat separera Noice och Jamila på nätterna så är juvret fullt på Noice på morgonen när jag kommer ut. Perfekt, för då får jag ju mjölka igen! Jag älskar åsnemjölk som både är gott och nyttigt, men jag spar så mycket som möjligt för att få ihop till den exklusiva pule-osten (åsneost). Den kostar 3000:- kilot om man ska köpa den. Enda chansen jag har till o få prova blir därför att göra lite själv!

Viste ni detta om åsnemjölk?
* Åsnemjölk är det djurslag var mjölk har närmast lika sammansättning till människans bröstmjölk. Därför gavs den länge som ett substitut för bröstmjölk till små barn, och används fortfarande så i vissa delar av världen
* Åsnemjölk har sedan antiken och fram tills idag används i kosmetiskt syfte. Den har bland annat en utslätande effekt på rynkor och hjälper till att hålla huden ljus och lindra pigmentförändringar
* Åsnemjölk har angetts diverse medicinska egenskaper och användes förr i behandlingen av en lång rad sjukdomar, från leverproblem till astma.
* Många som är allergiska mot komjölk tål åsnans mjölk då den saknar det protein som många allergiker reagerar på.
* Åsneost är för närvarande världens dyrast ost (följt av älgost) med ett kilopris på 3000SEK och uppåt


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: